Materská škola Moyzesova 263/12, 020
01 Dolné Kočkovce
Školský vzdelávací program
Zdravé deti po celý rok
Stupeň vzdelania: ISCED 0
V Dolných Kočkovciach
28.8.2009 Rosinová
Jana
riaditeľka MŠ
Prerokované v pedagogickej rade dňa: 28.8.2009
Prerokované v pedagogickej rade dňa: 28.8.2014 Jancíková Božena
riaditeľka MŠ
Prerokované v rade školy: 31.8.2009
Platnosť školského
vzdelávacieho programu, revidovanie |
Dátum |
Zaznamenania, zmeny, úpravy a pod. |
Platnosť školského vzdelávacieho programu od: |
1.9.2009 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Všeobecná charakteristika školy:
Naša materská škola je dvojtriedna. Do prevádzky bola daná v roku 1975. V rámci
finančných možností bola čiastočne zrekonštruovaná a zmodernizovaný bol interiér i
jej exteriér. Budova školy sa nachádza v strede obce. Navštevujú ju deti od 2,5 do 6
rokov. Väčšina pochádza z Dolných Kočkoviec, no chodia sem i deti z Beluše, Púchova
a okolia. Zapojení sme do celonárodného projektu Škola podporujúca zdravie.
V rámci ochrany zdravia využívame aj ďalší multimediálny projekt Adamko hravo-zdravo.
Pre efektívnejšiu prácu uplatňujeme v praxi tiež prvky Školy dokorán.
Do výchovno – vzdelávacieho procesu sú v triedach medzi deťmi začlenené aj deti so
špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami.
Dobrá spolupráca s rodičmi je jedným z hlavných cieľov našej školy. Rodičia sú
prostredníctvom rodičovských združení, pohovorov a oznamov informovaní o akciách a
podujatiach školy, na ktorých sa zároveň môžu podieľať a zúčastňovať. Okrem toho
skvalitňujeme interakciu medzi školou a ostatnými subjektmi výchovy a vzdelania.
2. Cieľ a poslanie výchovy a vzdelania:
Získať základy pre rozvíjanie schopnosti učiť sa a vzdelávať sa po celý život,
podporovať celostný osobnostný rozvoj detí v tvorivej atmosfére,
uplatňovať humanistickú výchovu a vzdelávanie,
napĺňať potrebu dieťaťa po sociálnom kontakte s rovesníkmi,
uľahčiť dieťaťu plynulú adaptáciu na základnú školu,
posilňovať úctu ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciam štátu, k štátnemu jazyku,
získavať úctu k ľudským právam a základným slobodám,
pripraviť sa na život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, znášanlivosti,
naučiť sa kooperovať v skupine, kolektíve a preberať na seba primeranú zodpovednosť.
3. Stupeň vzdelania: ISCED 0
4. Vlastné zameranie školy: Podporovať vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu hrou,
učiť sa rešpektovať všeľudské hodnoty,
rozvíjať pozitívne osobnostné vlastnosti každého dieťaťa,
prihliadať na rôzne sociokultúrne a socioekonomické zázemie dieťaťa,
plniť úlohy Školy podporujúcej zdravie,
učiť sa chrániť svoje zdravie a zdravie iných,
poskytovať logopedickú starostlivosť,
vytvárať kvalitné edukačné a hrové prostredie,
uplatňovať princíp aktivity dieťaťa,
rozvíjať predčitateľskú gramotnosť,
podporovať prirodzenú pohybovú aktivitu a rôzne športové
činnosti,
učiť sa chrániť životné prostredie,
rozvíjať environmentálne cítenie,
oboznamovať sa s anglickým jazykom,
rozvíjať sebahodnotenie detí,
vytvárať vhodné podmienky pre nadané deti,
podporovať počítačovú gramotnosť.
5. Dĺžka dochádzky: 1 – 4 roky
6. Forma výchovy a vzdelania: celodenná, podľa požiadaviek rodičov umožňujeme aj
poldennú formu výchovy a vzdelávania.
7. Vyučovací jazyk: slovenský.
8. Spôsob, podmienky ukončovania výchovy
a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom
vzdelaní:
Absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej
škole je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania.
9. Profil absolventa:
Absolvent predprimárneho vzdelania je pripravený na vstup do primárneho vzdelávania
v základnej škole a na ďalší aktívny život v spoločnosti. Na získanie profilu absolventa
predprimárneho vzdelania je potrebné, aby dieťa dosiahlo v závere predškolského veku
základy kľúčových kompetencií.
Kompetencie dieťaťa predškolského veku:
1. Psychomotorické
2. Osobnostné / intrapersonálne/ - základy sebauvedomenia
- základy angažovanosti
3. Sociálne /interpersonálne/
4. Komunikatívne kompetencie
5. Kognitívne kompetencie – základy riešenia problémov
základy kritického myslenia
základy tvorivého myslenia
6. Učebné kompetencie
7. Informačné kompetencie
10. Vzdelávacie oblasti:
Z obsahového hľadiska sú tematické okruhy zamerané:
Ja som – na rozvíjanie osobnostných kompetencií, zmyslov, vzťahu dieťaťa k rodine a k
okoliu, na sebapoznanie, sebaprezentáciu, na sociálne, emocionálne, motorické a
kognitívne vnímanie života dieťaťa.
Ľudia – na rozvíjanie sociálnych skúseností a vzťahu ku spoločenstvu ľudí, kontakty
s ďalšími skupinami ľudí, na oboznamovanie sa s pracovnými a inými aktivitami
ľudí, na rozvíjanie predstáv o miestach, kde ľudia žijú a tvoria, o prostrediach,
v ktorých sa nachádzajú, o multikultúre, etnikách, rasách.
Príroda – na rozvíjanie poznania elementárnych zákonitostí života na zemi, prírodných
javov, živých i neživých predmetov, na formovanie začiatkov ekologickej
kultúry, na vytváranie pohľadu na svet prírody a vzťahu k prírode, na vytváranie
základov svetonázoru a získavanie základných vedomostí o zemi a vesmíre.
Kultúra - na rozvíjanie kontaktov dieťaťa so svetom duševných činností ľudí, rozvoja
vnímania a uplatňovania hudobnej, literárnej a výtvarnej kultúry.
Tematické okruhy sa vzájomne prelínajú a dopĺňajú. Každý tematický okruh zahŕňa tri
vzdelávacie oblasti rozvoja osobnosti dieťaťa:
1. perceptuálno-motorickú
2. kognitívnu
3. sociálno-emocionálnu
Rozvíjajú sa integrovane, sú navzájom prepojené.
11. Charakteristika a organizácia predprimárneho vzdelávania:
Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej,
intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvíja schopnosti a zručnosti, utvára
predpoklady na ďalšie vzdelávanie. Pripravuje na život v spoločnosti v súlade
s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.
Na predprimárne vzdelávanie sa prijímajú spravidla deti od troch do šiestich rokov veku.
Ak je voľná kapacita prijímame deti aj od dva a pol roka. Prednostne sa prijímajú deti,
ktoré dovŕšili piaty rok veku, deti s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej
dochádzky a deti s dodatočne odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky.
12. Organizačné usporiadanie denných činností:
Usporiadanie denných činností je spracované vo forme denného poriadku. Zabezpečené je
Vyvážené striedanie činností, dodržiavanie zásad správnej životosprávy, vytváranie
časového priestoru na hru a učenie a dodržiavanie pevne stanoveného času na činnosti
zabezpečujúce životosprávu.
Usporiadanie dňa
6,00 hod – 8,10 hod: príchod detí, hry a hrové činnosti, edukačné aktivity
8,10 hod – 8,30 hod: pohybové a relaxačné cvičenia
9,00 hod – 10,00 hod: hry a hrové činnosti, edukačné aktivity
10,00 hod – 11,30 hod: pobyt vonku
11,30 hod – 12,00 hod : hygiena, obed
12,00 hod - 14,00 hod: odpočinok
14,00 hod – 14,30 hod: hygiena, olovrant
14,30 hod – 15,30 hod: popoludňajšie edukačné aktivity, hry a hrové činnosti
13. Osobitosti výchovy a vzdelávania detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami:
Špeciálne výchovno - vzdelávacie potreby sú u dieťaťa diagnostikované školským
zariadením výchovnej prevencie a poradenstva. Vyplývajú zo zdravotného znevýhodnenia
alebo nadania alebo vývinu dieťaťa v sociálne znevýhodnenom prostredí, zohľadnenie
ktorých mu zabezpečí rovnocenný prístup k vzdelávaniu, primeraný rozvoj schopností
alebo osobnosti ako aj dosiahnutie primeraného stupňa vzdelania. Vo všetkých
organizačných formách vzdelávania vytvárame deťom špecifické podmienky pre ich
úspešné vzdelávanie. Vzdelávacie štandardy prispôsobíme v maximálnej miere
špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám a rozvojovým možnostiam detí a
vypracujeme pre ne individuálne plány. Individuálny program vypracuje špeciálny
pedagóg spolu s učiteľkou, prípadne ďalšími odbornými zainteresovanými pracovníkmi.
Dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je spravidla:
a/ dieťa so zdravotným znevýhodnením
b/ dieťa zo sociálne znevýhodneného prostredia
c/ dieťa s nadaním
Zákonným zástupcom začlenených detí sú pravidelne podávané informácie
v individuálnych pohovoroch.
Deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia je zo strany učiteliek venovaný patričný
individuálny prístup.
Výchovu a vzdelávanie detí s nadaním uskutočníme prostredníctvom vzdelávacích
programov zameraných na príslušné nadania. Vytvárame vhodné podmienky pre
rozvoj príslušného nadania a zabezpečujeme dostatok pomôcok na rozvoj talentu. Naše
deti sa aktívne zúčastňujú na akciách a súťažiach podporujúcich ich druh talentu.
Komunikáciou s rodičmi dbáme, aby sa nadanie detí rozvíjalo aj po odchode s materskej
školy.
14. Personálne zabezpečenie: Učiteľky spĺňajú podmienky odbornej a pedagogickej
spôsobilosti v súlade s platnou legislatívou
Personálne obsadenie:
Pedagogickí zamestnanci: Jancíková Božena - riaditeľka MŠ
Pšenáková Alena
Kucharíková Gabriela
Vrbová Zdenka
Prevádzkoví zamestnanci: Púčková Gabriela - školníčka + obsluhovačka plynového
vykurovania
Zamestnanci ŠJ pri MŠ: Belicová Jarmila - vedúca ŠJ + pomocná kuchárka
Macková Iveta - hlavná kuchárka
15. Aktuálne materiálno - technické podmienky:
Materská škola má dve triedy:
Materiálno-technické podmienky materskej školy sú na dobrej úrovni. Priestorové
podmienky sú vyhovujúce vo vzťahu k počtu detí. Zrekonštruovali sme hygienické
zariadenia, máme nové plastové okná, dali sme vymaľovať priestory MŠ a budovu.
V triedach sme vymenili detský nábytok, odstránili závesy a dlhé záclony, zakúpili no-
vé učebné pomôcky, interaktívne tabule, v druhej triede bolo vytvorené počítačové cen-
trum s novými stolíkmi, PC, tlačiarňou, hovoriacimi štipcami, digitálnym mikrofónom,
kamerou, interaktívnou stenou a robotickou včelou. Obe triedy boli doplnené estetickými
prvkami a centrá aktivít sa tak stali pred deti podnetné a zábavné. Doplnili sme aj športové
náradie a náčinie.
V spálňach je nová posteľná bielizeň, ležadlá, protialergické vankúše, paplóny, vyteplené
podložky.
Exteriér je udržiavaný, doplnený novým dopravným ihriskom, záhradným náradím
ako sú napr. multifunkčná preliezka, kolotoč, húpacie hniezdo, trampolína a pod.
Školský dvor esteticky dopĺňa kvetinová výzdoba
Opravená a zastrešená terasa ponúka možnosti edukačnej činnosti a hier detí aj
v prípade nepriaznivého počasia. MŠ vytvorením podmienok rešpektuje
psychohygienické požiadavky detí a potreby učiteliek.
16. Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní:
V materskej škole sa dodržujú bezpečnostné a hygienické normy. Podmienky na
zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní sú podrobnejšie
rozpracované v prevádzkovom a školskom poriadku. Zamestnancom sú prideľované
osobné ochranné prostriedky. Vytvárame bezpečné a zdraviu vyhovujúce podmienky.
Vedená je evidencia úrazov zamestnancov i detí. Je dbané na čistotu a pravidelnú
dezinfekciu priestorov.
Deti sú pri činnostiach vedené k dodržiavaniu bezpečnosti a ochrany zdravia. V MŠ je
zákaz fajčenia, ktorý sa dodržuje.
17. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí:
- dosiahnuté výsledky výchovno-vzdelávacej činnosti,
- pedagogická diagnostika,
- produkty detskej činnosti,
- spokojnosť rodičov
- pre integrované deti využívame osobitý systém kontroly a hodnotenia
18. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov:
hodnotenie pedagogických zamestnancov:
- pozorovanie / hospitácie/,
- rozhovor,
- výsledky práce s deťmi.
- vzájomné hodnotenia učiteľov / vzájomné hospitácie, otvorené hodiny a pod./,
- vzdelávanie,
- samovzdelávanie a štúdium,
- tvorba pomôcok,
- tvorba projektov,
- ochota a pružnosť pri plnení úloh školy,
- vlastná iniciatíva
hodnotenie nepedagogických zamestnancov:
- plnenie pracovných povinností,
- zapájanie sa do projektov, akcií a podujatí MŠ,
- vlastná iniciatíva
19. Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických a odborných
zamestnancov:
Ďalšie vzdelávanie zamestnancov je nutné z hľadiska zvyšovania celkovej úrovne kvality
výchovno-vzdelávacej činnosti. Pedagogickí zamestnanci sa budú vzdelávať na základe
ponuky Metodicko-pedagogického centra Bratislavy, Banskej Bystrice a Trenčína
a iných poskytovateľov.
Témy týždňa v ŠkVP
Zdraví v jeseni: 9/1 Zoznamovanie
9/2 Moja rodina
9/3 V našej materskej škole
9/4 Krásy jesene
9/5 Farebný svet
10/1 Ovocné a zeleninové kráľovstvo
10/2 Dopravná križovatka
10/3 Pracovné činnosti v materskej škole
10/4 Športom za zdravím
11/1 Predmety okolo nás
11/2 Domáce zvieratá
11/3 Kto som
11/4 Tajomný les
11/5 Príde Mikuláš
Zdraví v zime: 12/1 Tešíme sa na Vianoce
12/2 Vianočné zdobenie
12/3 Radostné Vianoce
1/1 Zimné radovánky
1/2 Fašiangový karneval
1/3 Čas
1/4 Lesné zvieratká v zime
2/1 Neživá príroda
2/2 Dopravná situácia
2/3 Ľudia a ich práca
2/4 Vlastnosti predmetov
Zdraví na jar: 3/1 Abeceda zdravia
3/2 Počasie
3/3 Jarná príroda
3/4 Veľká noc sa blíži
4/1 Domáce zvieratá a ich mláďatá
4/2 Ochrana životného prostredia
4/3 Život v lese
4/4 Zdravie
5/1 Naše mamičky
5/2 Cestujeme po Slovensku
5/3 Kde rastú kvety?
5/4 MDD
Zdraví v lete: 6/1 Život pri rybníku
6/2 Exotické zvieratá
6/3 Prázdninové leto
6/4 Horúce leto